Blogger Backgrounds

Pages

Ahad, 16 Oktober 2011

chicken pox menjengah kehidupanku....

Assalamualaikummmm...
tajuk yang agak tak tahan sikit,maklumlah baru kene chicken pox yang agak seksa ni..
ok...jom aku citer...

selasa
dekat mata ni tibe2 macam ade somethinglah..aku garu-garu,picit-picit..ku ingat jerawat..


rabu
 lepas habis kelas,teacher noor panggil untuk tengok buku rekod secara mengejut...aku pon pegi..dalam pada tu,macam makin pening-pening..pans pulak badan ni.kenapa ye..biasalah tu kot...tapi malam tu aku check waktu mandi,lain macam je tanda dia..tetibe teringat chicken pox..eh,x kan lah,,aku kan dah amik vaksin dia wakt form 5..x kan kene lagi...




khamis
makin pening lak rasenye,nak demam..kenapa ye...aku tetap pegi sekolah..tak leh cuti lah..keje kat sekolah berlambak..minggu depan budak-budak nak exam..dan aku memang stok muke singa ri tu..budak2 bising,rase macam nak pelangkung ngna piuk kat dapur kak zah tu rasenye..balik aku tekad nak gi klinik..balik je aku gi klinik ngan kakak aku...masuk dalam bilik dr,dr kate chicken pox and tanpe lengah-lengah terus bagi mc 7 hari..aku tak sempat nak kate ape-ape dah..ermmm..mampuslah aku..kesian anak murid aku..camne diorang nak belajar..itu je ade dalam kepala otak aku waktu tu..dalam stress-stress mengajar,keje itu tetap aku utamakan...

jumaat 
ok,dah bermula naik bintik@biji-biji kat badan,kepala,muka..aduhhhh,sakitnye..aku ingat tu yang paling sakit..tapi aku redah jugak jalan sampai taman kemuning tu nak photostat..konon senang sikit,tak yah susahkan bang muk...last2 kedai tu tutup,temenung aku depan ashraf ali maju(kedai mamak). Bile bg muk sampai,aku terus ajak gi print,photostat mak nenek, breakfast(still amik yg goreng),x sedar diri lagi...and zasss hantar ketas exam kat tadika..teacher noor said..no ketchup anis....

sabtu 
naik lagi,kat kepala dah bertambah,muka dah bertambah..wooooo  sakitnye pon bertambah sampai tak tahan..tapi aku still tolong mak tiri ku goreng menggoreng...aku tak reti kata TAKkat mak tiri aku lah...tapi hati teringin gak kate,"orang kate orang yang kene chicken pox ni tak le goreng-goreng"..tapi takut lak dikate lebih pandai..yelah mak tiri aku kan org leboh tua,mesti dia lebih tahu pantang2 kan..so,redah aje...kepala bertambah sakit..dalam dapur agak panas,so,badan memang tak selesa
bile masuk petang,aku dah masuk bilik..dah seram sejuk,kepala macam ade batu besar..bile solat,x leh sujud lama..macam kepala tertinggal kat belakang...sakitnye,hanya Allah yang tahu...and lastnye demam..
malam lepas solat maghrib,zass tido balik...pakai segala selimut and stokin,..bangun makan,solat and zass..angah aku banyak jaga aku malam tu..amik daun  mambu,amik serbuk soda tu..thanks angah..angah pantang nanti,anis jaga k..hehe...nak nangis..tulah masalah aku,kalau demam,sayu je hati..nak nangis aje rase.

ahad : 
pagi bangun,,aduiiiii,kepala ooo kepala,nak aku pecahkan ke..aku rase betapa banyaknye biji2 tu atas kepala aku..memang pedih pening...muke macam kene sengat lebah.,.lebih2 lepas pakai calamine lotion tu...sekali je aku pakai kat muke,muke macam kene sengat..sakittttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt...nak nangis...tapi aku tak layan sakit..lepas mandi,aku tolong masak sikit..and angah aku bisik kat aku,ko pegi duduk depan..hehehe..kalau x de mak memang susah kan..aku terbayang kalau aku ade mak,mesti aku dah ngaduh2 kat mak aku,dah nangis2,dah report keadaan semasa aku kat mak aku..mak,i miss u....moga mak tenang kat sana ye...

isnin 
ari ni,aku bangun kul 5 pagi and buat buku rekod,kepala dah ringan sikit...aku terfikir anak murid aku..camne kalau aku tak sediakan latihan..and aku pon buat untuk yana refer nanti..nasib baik angah aku tolong hantarkan..thanks angah..ini semua untuk anak bangsa kite jugak..ada pahala angah di situ.....and tadi aku baru lepas nyapu2 rumah...sekali sapu,berpeluh2..last2 aku cari kipas balik...




cara penjagaan:


  • Paling sinonim ngan demam ni adelah daun semambu...selalunye daun ni ade kat rumah orang india..so,angah memang amik daun ni kat umah orang india ari tu..angah amik ngan busu...thanks angah and busu..rindu busu saya..
  • kedua,air kelapa mude..orang kate minum air kelapa ni bagi kuarkan semuanya..mule-mula aku tak minum sebab aku maik ubat dr..abah kate nanti takut ubat tawar and alah ngan kelapa,so aku start amik semalam sebab sakit sangat dah..biarlah kuar semua,kering cepat.
  • aku gune serbuk soda,kacau dalam baldi ngan air and mandi air tu.
  • jangan makan bende bergoreng and kalau ikut jangan ade aktiviti goreng menggoreng dalam rumah..tapi hari pertama and kedua,aku buat aje...bile angah aku ade,baru dia tegah jangan goreng2..
  • jangan makan bende lemak-lemak macam santan..and lauk aku adelah masa singgang..ok..boleh kurus eden...
  • jangan tengok cermin..sebnarnye kalau ak pantang pon,aku memang tak sanggup tengok muke aku kat cemin...




Tiada ulasan: