Blogger Backgrounds

Pages

Selasa, 3 Mei 2011

Rendah sangat ke jadi guru tadika.

Assalamualaikum pembaca yang menyinggah, samaada sahaja-sahaja atau tersinggah. Saya harap semua kat luar tu sihat. Tajuk entry kite macam emo je kan..haha, memang sikit emo.
Seperti yang semua tahu, saya sekarang bekerja di sebuah kindergarten di seremban.
Sebenarnya impian menjadi guru memang ade dalam list kehidupan saya sejak kecik, tapi mungkin tak secara serius. Sebenarnya yang paling ingin saya lakukan adelah kerja di bahagian kebajikan sosial negara. Contohnya LPPKN, saya dah lama mengidam keje kat sana. Dulu atas silap saya, saya telah menghampakan diri saya sendiri. Saya telah hantar surat permohonan untuk menjalani latihan praktikal di LPPKN. Masaalah saya, saya amat takut dengan KL, so saya hantar surat ke LPPKN  agak lewat setelah saya pikir semasak-masaknya. Disebabkan lewat, so saya pon dapat maklum balas agak lewat iaitu sehari setelah saya menjalani latihan praktikal di kastam seremban. Tapi tak pelah itu semua takdir kan.

Sekarang...
saya dah habis belajar.
Kerja dan pengalaman pertama saya adalah sebagai guru ganti selama sebulan.
Dalam sebulan macam-macam saya dapat dalam hidup saya.
Saya jumpa ragam remaja yang pelbagai dan saya sayang mereka sebab mereka manusia biasa dan saya percaya setiap dari mereka yang sedang keliru dalam kehidupan pasti boleh berubah jika ade bimbingan dari orang yang rapat dengan mereka.
dan sebab tu saya rapat dengan mereka.

Selepas itu, saya duduk rumah jadi penganggur tegar dalam 4 bulan..poning-poning..
Saya tekad nak mintak keje walaupon saya takut dan saya tekad mahu bekerja pada hari pertama adik saya pulang ke universiti.
Alhamdulillah, saya dapat pekerjaan sebagai seorang GURU TADIKA.
dan saya bergelar TEACHER ANIS.

waktu interview
Saya diinterview seorang guru tadika yang sudah lama bekerja di sana iaitu teacher marilyn. seorang wanita berbangsa india dan dia pon speaking dengan saya. Saya kagum dengan dia, warna kulit tak penah menjadi penghalang dia untuk mendidik anak-anak melayu. dah betapa banyak budak melayu yang pandai membaca atas hasil tangan dia. 9 tahun bekerja tak penah buat dia jemu.
Dan dia harap saya fikir semasak-masaknya permohonan saya memandangkan tadika itu adelah english medium iaitu bahasa pengantaraan adalah english.
Pada mulanya saya risau dan saya hanya mahu menjadi guru taska tapi bos besar telah call and tawarkan saya jadi guru tadika memandangkan saya adalah lulusan universiti. So, saya terima dan berterima kasih sebab ade insan seperti Puan noorsita itu mempercayai saya

Dan saya sayangi kerjaya ini. Bergelumang dengan kanak-kanak kecil memang memenatkan. Mendidik mereka membaca,menulis mengira dalam umur yang masih mentah seawal 4 tahun. Kadang-kadang saya putus asa dengan keadaan berlaku tapi saya tahu itu tanggungjawab saya untuk mendidik mereka dalam hal seperti itu.
Malah, kerjaya guru lebih luas kerana kite perlu menasihati mereka memandangkan mereka kanak-kanak kecil yang masih suci. Tanggungjawab kite menunjukkan ape yang patut dan ape yang tak patut kan??

Baru tahu tugas seorang guru sangat besar. Salahlah kalau orang kate " MINTAK JE JADI CIKGU, SONANG,KUL 1 DAH BALIK RUMAH"..wowowow..salah lorhhh, banyak bende menanti, banyak perancangan yang perlu untuk akanak-kanak itu dan sebagai guru pastinya parents akan sentiasa bertanya  how about the progress of their children..kite kene paham sebab 1 hari nanti kite juga akan jadi ibu bapa kan?

Tapi??????
kenapa macam ade orang pandang rendah dengan tugas tu.
"belajar tinggi-tinggi jadi cikgu tadika aje?"..
itu adelah soalan femes.
lantaklah kan, say bahagia dan terharu bile budak-budak tu boleh membaca dan menulis dan bende tu diorang akan guna seumur hidup diorang
mungkin gajinye rendah.
dan sebab gaji juga buat saya perlu berfikir panjang dalam kehidupan jangka panjang. Dengan gaji RM 500 sebulan,mana mungkin saya dapat buat semuanya termasuk melangsaikan hutang ptptn 23 000 hinggit saya.
so, saya perlu mulakan kehidupan baru.
Tapi sebab saya sayangkan kerjaya ini saya penah tolak tawaran untuk kerja di Mydin subang jaya walaupon saya tahu gaji starting 850 hinggit.
walau apa pon saya sayang dengan ape yang saya ade, saya berterima kasih kat teacher noor sebab banyak membantu saya dan majikan pertama yang mempercayai insan bernama NUR ANISHA OMAR ni. jasa puan noor sentiasa saya kenang.
Dan saya harap selagi saya kerja di situ, saya mampu menjadi pekerja cemerlang dan mampu membantu puan noor dalam mencapai misi dan visi tadika itu.
Kesimpulanya, janganlah pandang rendah kat guru tadika sebab sememangnya tanggungjawab yang dipikul amat-amat berat.

8 ulasan:

Unknown berkata...

menarik sgt. saya berminat jd cikgu taska tp sy xtahu nk start mcner.xyakin.. :'(

Tanpa Nama berkata...

saya pn cikgu tadika... ade dgree dlm TESL... pnh praktikal di smk dan sk... tp pengalaman di tadika lg best... we can see the progress of kids, dr pelat ke petah... merangkak membaca hingga boleh bc buku cerita... kdg2 geram jugak dgn dorg, yelaaa bdk kn... cara leoas geram, peluk dorg...!!! hihi.. penah jugak member ckp "keje tadika je.." i answered, "yes... happy with them, i can hug them, we can play together..." soal gaji yg xtinggi mcm guru sekolah, xpe laaa... moga gaji 'disana' nnt lbh tinggi... in shaa allah

Tanpa Nama berkata...

salam perkenalan. saya zalikha tergoogle dan terjumpa blog awak. ahad nie saya akan start praktikal di kastam kedah. saya nak tanya pengalaman awak praktikal di kastam. best tak? boleh ceritakan apa yg awak buat selama berpraktikal di kastam?? heheh. hope sudi kongsikan. thanks :)

Lulu berkata...

Assalam, saye berminat dengan ape yg awak citer kan ni. Tak lame lagi, saye jgk akan praktikal. Dalam hati mmg teringin nak praktikal di LPPKN. Boleh tau tak camne nak memohon praktikal kat LPPKN? Hantar resume shj atau kena call dulu?
*sy bdak baru belajar..
*mohon awk share pengalaman mohon praktikal di LPPKN.

Tanpa Nama berkata...

SALAM..SAYA X TAHU CAMNE NK HUBUNGI AWAK..SY DI SENAWANG ADA JOB MLM UTK AJAR KANAK-KANAK..SO HRP DPT CAL 013-4928644 YA..TQ

Unknown berkata...

Salam..kagumnya dengan awak..Harap2 dapat jadi setabah awak jugak kalau satu hari nanti ada orang tanye jugak, "jadi cikgu tadika je?". Tapi sebenarnya tak jadi lagi..huhu.. Baru nak apply tapi kena buat resume dulu. Tiba-tiba rasa macam blur jek.. Awak dulu ada buat resume tak? Mohon bagi tips sikit. Terima kasih!

Tanpa Nama berkata...

salam..hai i'm 26 y/o..ade degree jugak..lagi lame menganggur..around 1 and half years..bagi saya takde salah pon keje jadi cikgu tadika ni..saya suka and berminat..prnah bekerja..gaji alhamdulillah..saya suka kerja yang bukan rutin..dapat jadi cikgu tadika pun best..dulu slalu teringin tapi takde rezeki..doakan i love to be a teacher! hihi congrates tau dapat bertahan and anda insan yang hebat! p/s: ase mang nak jadi cikgu tadika jugak.tak kira :D

Tanpa Nama berkata...

ASSALAMULAIKUM, SAYA PRATIKAL TADIKA MINGGU DEPAN DAN BERASA NERVOUS. BOLEH BAGI TIPS UTK HARI PERTAMA SEBAGAI PELAJAR PRATIKAL DI TADIKA? HARAP DAPAT MEMBANTU